VAN DE WEG (Column Puttens Weekblad)

Column Puttens Weekblad: "Willen we het buitengebied leefbaar houden, dan moeten de wegen in orde gehouden worden."

schedule 6 feb 2019
create Evert van Rijn

Deze column is geplaatst in het Puttens Weekblad van 6 februari 2019.

We gaan het deze keer hebben over de wegen in het buitengebied van Putten. Dit zijn de wegen waar de Puttense burgers en buitenlui rijden als ze naar huis of elders gaan. Willen we het buitengebied LEEFBAAR houden, dan moeten de wegen in orde gehouden worden.

We constateren hier en daar wel wat anders. Men moet soms uit de gaten in de berm van de weg zien te komen. Het gaat meestal gelukkig goed, maar soms ook fout want dan schiet men de weg over, rakelings langs een fietser of in de heg of hek, of het kost een nieuwe band. Of een fietser valt voor een auto. Af en toe komen de mannen van gemeentewerken gebroken puin in deze gaten doen.

Wat bij de eerstvolgende regenbui er weer uitgereden wordt. Maar zo blijven deze mannen toch aan het werk en je denkt er verder maar niet over na.

Waarom geen grasbetonstenen van 50 cm. naast de weg gelegd en het probleem is voor langere tijd opgelost, een eenmalige uitgave en veel veiliger!

En we hebben nog wat: sommige burgers laten hun heggen de berm en ook de weg opgroeien. Ook gaan burgers eigenhandig de bermen toe eigenen door stenen, paaltjes e.d. te plaatsen langs de zijkant van de weg. Je zult als fietser of brommer moeten uitwijken dan vlieg je bovenop de steen of het paaltje. Zijn deze bermen van de bewoners óf van de gemeenschap om te gebruiken als men uit moet wijken?

In deze en dergelijke situaties ontstaan gevaarlijke situaties met personen, vrachtwagens, fietsers en brommers. Wat mij betreft gaat de gemeente hiertegen optreden anders is het hek van de dam. Als iedereen gaat doen wat hij/zij goed vindt of moet kunnen, en de overheid treedt hier niet tegen op, dan kunnen we de overheid beter naar huis sturen en alle regels en verordeningen in de prullenbak gooien.

Dat kan niet de bedoeling zijn.

Commissielid

Evert van Rijn

Evert van Rijn is raadslid namens SGP Putten.