Dankbaar

Column in Puttens Weekblad. "Over enkele weken gaan de kerkdeuren doordeweeks weer open. Dankdag, van harte aanbevolen!"

schedule 24 okt 2018
create Kees de Goffau

Deze column is geplaatst in het Puttens Weekblad van 24 oktober 2018.

Vorige week is in de commissies de begroting behandeld. Zoals door meerdere partijen aangegeven, past tevredenheid maar zijn er ook wat zorgen. Tevredenheid over de positieve begroting, maar ook zorgen hoe we bijvoorbeeld de jeugdzorg in goede banen kunnen gaan leiden.

Toen ik daar nog wat over na zat te denken, kwam het woord 'dankbaar' in mij op. Dankbaar voor wat wij hier in Nederland en Putten hebben. Het is geen vanzelfsprekendheid. We hebben economische voorspoed, er heerst vrede, vrijheid, een dak boven ons hoofd, er is voedsel voor iedereen, zorg voor de zwakkeren in onze samenleving en ga zo maar door.

Dat wil niet zeggen dat er geen zorgen zijn, terroristische dreiging, gebrokenheid in de samenleving waar kinderen de dupe van zijn, een veranderend klimaat, ziektes bij onszelf of degenen die ons lief zijn, enzovoort. Maar ik hoop dat u het met me eens bent dat we het hier in Nederland goed hebben, zeker als we om ons heen kijken.

Zijn we die dank dan ten diepste verschuldigd aan mensen? We denken veel te kunnen, maar kunnen wij de zon laten schijnen zodat het graan groeit? Kunnen wij voldoende regen geven zodat het gewas veel vrucht draagt? Kunnen wij oorlogen voorkomen? Ga zo maar door.

De dank en de aanbidding zijn we verschuldigd aan God, Die leeft. Daarom gaan over een paar weken de kerkdeuren doordeweeks weer open. Om God te danken.

Dankdag, van harte aanbevolen!

Kees de Goffau

Kees de Goffau (1965) is getrouwd met Maja. Ze hebben zeven kinderen. Ze zijn lid van de Gereformeerde Gemeente in Ermelo. Kees is hoofd van een microbiologisch laboratorium. Sinds 2012 is hij raadslid van de SGP in Putten.