arrow_drop_up

Buurtschappen op de kaart

Buitengebied en buurtschappen

Putten heeft een uitgestrekt buitengebied. Dat buitengebied verandert in een hoog tempo. Agrarische bedrijven verdwijnen en woningen worden toegevoegd (met name door functieveranderingen).

In de buurtschappen zie je de laatste voorzieningen verdwijnen. De SGP vindt extra (politieke) aandacht de komende jaren noodzakelijk om te voorkomen dat het buitengebied een verdunde bebouwde kom wordt. Uitgangspunt moet zijn geen extra woningen meer toe te voegen; woningen die vanuit functieverandering worden toegevoegd moeten rondom de dorpsrand gesitueerd worden.

Het opstellen van de omgevingsvisie ten behoeve van de Omgevingswet biedt een kans om de waarden van het buitengebied in kaart te brengen en zo nodig te beschermen. Dan hebben we het niet alleen over landschappelijke waarden, maar ook over sociale. Buurtschappen vormen vaak een aparte leefgemeenschap. Dat uit zich onder andere in een verenigingsgebouw/ buurthuis. Deze voorzieningen verdienen, evenals dorpshuis Stroud, (financiële) steun van de gemeente. Vaak zijn hiervoor subsidies te verkrijgen bij hogere overheden (provincie/Europa).

Ten slotte is de bereikbaarheid een aandachtspunt. De infrastructuur moet voldoende berekend zijn op grote bedrijven. Het wegennet moet op diverse plaatsen ‘mee’ met de grotere (agrarische) bedrijven. Ook de digitale bereikbaarheid van het buitengebied is van levensbelang voor de daar gevestigde bedrijven.

Concreet voor Putten betekent dit

• Binnen het kader van de Omgevingswet wordt voor de afzonderlijke buurtschappen een omgevingsvisie opgesteld.
  • Ondersteunen van de buurthuizen in het buitengebied.

Meer lezen over dit speerpunt

Waar zijn de woningzoekenden? Waar zijn de jongeren?

Woningzoekenden, jongeren : laat weten dat je meetelt, voor jullie doen we het.

Verder lezen

Wel bouwen, niet voor de Randstad

We bouwen eerst voor onze eigen starters, zodat die een plekje vinden in ons mooie dorp.

Bedrijvigheid in Putten

De SGP wil graag de bedrijven in Putten houden. Ook met het oog op de werkgelegenheid.