Opstaan voor ouderen

Dat is in Putten nog heel gewoon. Elke jongere staat in de bus of trein toch nog op voor een 70-plusser? Dat is dan ook niet direct wat we bedoelen, al kan het geen kwaad het eens te benoemen. We bedoelen het meer figuurlijk, er mag en moet respect zijn voor ouderen en gezagsdragers; ouderen verdienen een volwaardige plek in de samenleving.

Als SGP zijn we voor een inclusieve samenleving met plek voor iedereen. Niet in het minst ook voor ouderen. De ontwikkelingen in de maatschappij gaan heel snel en er komt steeds meer digitale dienstverlening. Hoe vind je als oudere met of zonder internet je weg? Weet je bij welk loket je moet zijn? Naast digitale dienstverlening moet de burger, de oudere ook met telefoon of fysiek zijn vragen kunnen stellen. Maar een bereikbaar loket is niet genoeg. Wanneer je aan het loket nul op het rekest krijgt, sta je nog met lege handen. Word je aan het loket goed geholpen? Is de gewenste zorg betaalbaar en kan je ook kiezen voor zorg die bij je identiteit past? Als SGP willen we ons hard maken voor deze zaken.

Ook fysiek gaat het om bereikbaarheid. Hoe kom ik in de bibliotheek of in het centrum om mijn boodschappen te doen? Zijn er voldoende parkeerplekken? En ligt de stoep wel recht, zodat ik niet struikel? Is de directe omgeving van de Samaritaan wel veilig? Zomaar wat vragen. Voor velen van ons geen vraag of probleem, maar voor ouderen de realiteit van elke dag.

Tot slot, als u niet wilt opstaan voor ouderen, bieden we u een alternatief. U mag ook aan hun lippen hangen of aan hun voeten zitten en luisteren. We kunnen niet alleen veel leren van de wijsheid van de grijsheid, maar zo bieden we tegelijk een luisterend oor en gaan we vereenzaming tegen. Ook op de Veluwe komt dit meer en meer voor. Bewustwording en het promoten van vrijwilligerswerk en bezoekwerk door jong en oud is voor de SGP de komende jaren een aandachtspunt.